duminică, 13 noiembrie 2011

Die Räuber (Hoții) la Secția germană a Teatrului „Radu Stanca” din Sibiu



Aseară, o premieră pentru mine - un spectacol de teatru în limba germană la Teatrul Național „Radu Stanca” din Sibiu: Die Räuber (Hoții) de Friedrich Schiller.

Pentru început, mi-a părut rău că nu înțeleg mai mult de câteva cuvinte în germană, dar până la urmă m-am consolat cu traducerea din cască.

Despre piesă (pe care, spre rușinea mea, n-o cunoșteam) pot spune că începe oarecum academic, predictibil și melodramatic, dar că progresiv capătă amploare și complexitate, pentru a lua sfârșit într-un mod absolut impredictibil, punând sub semnul întrebării multe dintre valorile morale general acceptate la vremea când a fost scrisă.

Scrisă acum 230 de ani, Hoții este și astăzi o piesă modernă. Ridică probleme cu care continuăm să ne confruntăm și noi, fără a le fi găsit între timp răspuns. Între ele: inechitatea și injustiția socială, imposibilitatea de a trasa o linie precisă de demarcație între bine și rău, între binele personal și cel al întregii societăți. M-a impresionat în mod deosebit fluiditatea caracterelor din piesă, precum și lipsa unei/unor concluzii ferme.  

Dintre actori, i-am remarcat pe cei doi titulari, Stefano Marcello (Karl) și Daniel Plier (Franz), precum și pe Wolfgang Kandler (Spiegelberg).

Un singur cuvânt despre băncile (prea) înguste și (prea) apropiate pe care am stat: poate sunt moderne, dar sunt și puțin cam incomode pentru o piesă care durează peste două ore...

Altfel, abia aștept să revin la acest teatru!

Un comentariu:

  1. Teatrul "Bulandra"-Sala Izvor, acum multi ani. Se juca o piesa de teatru in limba maghiara. Noi am ajuns chiar inainte de a incepe, asa ca n-am mai primit casti.:-)Pana la pauza am incercat sa sa facem asocierea dintre gesturi si misterioasele replici. Cand a venit in sfarsit pauza, am facut rost si de casti, dar am ramas cu sentimentul ca avea mult farmec si fara. Ca o pictura abstracta: artistul doar te provoaca.Opera finala se dezvaluie in mintea fiecaruia altfel, in functie de imaginatia personala.:-))

    RăspundețiȘtergere