duminică, 31 august 2014

Un vin alb, vechi de peste douăzeci de ani – probabil un Muscat Ottonel de Murfatlar


Se mai poate bea acest vin alb, fără etichetă, care a stat în pivniță douăzeci, poate chiar treizeci de ani? Aceasta a fost întrebarea pe care mi-am pus-o de Sf. Alexandru anul acesta, privind una din sticlele primite cadou din partea mătușii mele de la Constanța.

Urmele de mucegai de pe plasticul care acoperea dopul păreau să sugereze o problemă, dar limpezimea lichidului văzut prin pereții verzi ai sticlei părea să spună contrariul. Nu exista decât un singur mijloc de a afla: sticla trebuia destupată.

Am căutat un partener de degustare interesat de această experiență, pentru că deși astfel de vinuri vechi sunt rare, în trecut am avut surpriza să fiu refuzat atunci când am mai făcut astfel de oferte de degustare unor amatori de vin.

Deși scos cu cea mai mare grijă de un expert, dopul s-a rupt în două, lăsând și alte câteva fragmente mai mici, care au căzut în sticlă.



Turnat în pahare, vinul altădată probabil galben-pai, arăta acum ca un coniac. Aromă intens fructată. Corp mediu, catifelat, gust dulce. Presupun că este vorba de un Muscat Ottonel (micile resturi de etichetă complet putrezite nu dădeau nici un indiciu, nici despre soi, nici despre an sau despre producător), probabil un Murfatlar de la începutul anilor 1990 (ca majoritatea vinurilor din pivnița unchiului meu). Un vin care nu a fost gândit să îmbătrânească la sticlă, dar care a reușit să o facă într-un mod meritoriu. Probabil că zahărul remanent (o constantă la vinurile românești până nu demult) l-a ajutat să supraviețuiască (desigur, și pivnița, și poziția orizontală, nemișcată).



Oxidarea dusă la extrem îl face să semene cu un Madera, Porto, sau Jeres, evident fără alcoolul acestora, nefiind vorba despre un vin fortificat.

În ansamblu, bine răcit, s-a dovedit a fi un excelent vin de aperitiv. Am crezut că-mi va rămâne puțin pentru gătit, dar încet-încet l-am băut pe tot. Poate data viitoare.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu