miercuri, 18 ianuarie 2012

Trei (plus unul) vinuri de autor: Artisan, Alira și Enira



Am testat acum câteva seri împreună cu invitații mei trei vinuri. Toate creații de autor:  Fetească neagră Artisan 2008 (realizat de Aurelia Vișinescu), respectiv Merlot Alira 2009 și Enira Duo 2009 (ambele realizate de Mark Dworkin, la sud de Dunăre, cel dintâi în România, al doilea în Bulgaria).

Primul pe care l-am degustat a fost Artisan. Alții au început cu Alira. Toți am terminat cu Enira. Concluzia a fost unanimă: toate trei vinurile sunt deosebite, însă, dacă ar trebui desemnat un singur câștigător, acela este cert Enira.

Feteasca neagră a Aureliei Vișinescu a primit de la mine 83 de puncte (pentru cine nu știe, atrag atenția că punctez empiric, fără vreo metodă științifică). Nu voi descrie decât câteva din particularitățile acestui vin, așa cum l-am simțit eu. Această Fetească neagră din Dealurile Munteniei (Domeniile Săhăteni) este pe de o parte reprezentativă pentru acest soi de struguri, iar pe de alta o interpretare personală a oenologului. Are o culoare superbă - rubiniu intens, o aromă puțin aspră, de fructe de pădure la început. Prima aromă este parcă puțin prea alcoolică (are 14%), dar vinul evoluează rapid în pahar, impresia de alcool în exces se calmează, și începe să se simtă un gust intens de ciocolată.

Merlotul Alira 2009 (denumirea Alira vine de la localitățile Aliman și Rasova, din Dobrogea, între care se află via) a primit de la mine 84 de puncte – ar fi primit poate chiar mai mult dacă prima sticlă pe care am deschis-o n-ar fi avut miros de dop... Rubiniu intens, cu aromă puternică de prune coapte, cu o mică senzație de exces de alcool (14,5%). La gust se simt puternic taninii, dar într-un mod extrem de rotund, catifelat – fiind vinificat într-o manieră tipic franțuzească de Mark Dworkin, un oenolog care aduce în sud-estul Europei experiența pe care a câștigat-o la Bordeaux. Alira este un Merlot cu foarte mult caracter.

Enira Duo este un interesant cupaj de trei părți de Merlot la o parte de Syrah, de 14,5% (dar alcoolul nu se simte), din Valea Bessa din Bulgaria. L-am punctat cu 85 de puncte. Are aceeași culoare intensă, însă o aromă sensibil mai delicată decât a verișorului său de dinainte. Este foarte fin catifelat. Un vin elegant și perfect echilibrat, unde totul este la locul lui. Singurul meu regret (și motivul pentru l-am depunctat puțin, pentru că inițial îi dădusem 87 de puncte) este că această eleganță se realizează în detrimentul caracterului, prea puțin evident, dar necesar la un vin de acest nivel.   


PS Deși nu sunt un mare amator de vin alb, am încercat cu interes un cupaj de autor, White Artisan 2009, realizat de Aurelia Vișinescu din Fetească albă, Riesling și Tămâioasă românească. Este indiscutabil un vin cu caracter. Are o plăcută culoare galben verzui, și o puternică (poate prea puternică) aromă de citrice, chiar florală (de la Tămâioasa românească). Aciditatea (provenită de la Riesling) este medie (aș fi preferat-o mai ridicată), iar gustul este pregnant, plin. Din punctul meu de vedere, poate nu suficient de sec (are 13% alcool). Îi acord însă cu plăcere 82 de puncte. Bronzul obținut la International Wine Challenge 2010 este binemeritat.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu