Am decodificat din nou, parcă prea
ușor, trimiterile către filmele culte Solaris, Odiseea spațială
2001 și Întâlnire de gradul trei.
Sunt însă aproape sigur acum că
aceasta este o capcană întinsă de un regizor hâtru, pentru că,
în realitate, filmul nu este deloc, ba chiar deloc despre
apocalipsă.
Melancolia este un film despre oameni
și sentimentele lor. În primul rând despre dragoste.
Și despre comunicare (sau mai degrabă
despre lipsa ei).
În film, ca și în viața de zi cu
zi, personajele evoluează, involuează, rămân fidele propriului
crez sau se schimbă radical.
Tot ca în viață, există personaje
care-și acceptă resemnate soarta (Justine, cu care am empatizat), și altele care se luptă până
în ultimul moment împotriva ei (Claire, care m-a emoționat profund, și alături de care am suferit)...
De fapt, este un dans al morții (dar ce
altceva este chiar viața?). Acest dans este cel mai bine
reprezentat de instrumentul lui Leo, cu care Claire tot măsoară
planeta Melancolia– o bucată de sârmă pe un băț pe care să-l
sprijini pe piept. Nu-ți trebuie mai mult decât o joacă de copil ca să poți măsura mersul
lumii...
PS Dacă tabloul lui Bruegel cel Bătrân
Vânătorii în zăpadă este o piesă fundamentală în filmul lui
Tarkovski, el rămâne o întrebare încă deschisă pentru mine în
filmul lui von Trier (ca și ninsoarea și grindina în plină vară).
Dar mai sunt și alte întrebări care au rămas fără răspuns, și
la care încep să cred că nici nu este bine să mai caut vreunul. Există lucruri care trebuie lămurite, și altele care sunt perfecte așa cum sunt.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu