Am văzut de două ori
Melancolia (2011) lui Lars von Trier, și încă nu sunt sigur care este mesajul
filmului. Dar este un film ale cărui imagini, și mai ales muzică,
mă obsedează.
Ce știu este că, deși e
vorba despre o ciocnire între planeta Pământ și planeta
Melancolia – subiect tip NASA - nu este deloc vorba despre un film
științifico-fantastic.
Prima parte a filmului
(Justine) mi-a adus aminte într-un mod frapant de filmul danez Festen (Aniversarea), despre o sărbătoare într-o familie
disfuncțională (cu ocazia sărbătoririi patriarhului familiei,
unul dintre băieți, oaia neagră a familiei, are curajul să
deconspire un secret știut de toți, dar nespus de nimeni - abuzurile
pe care patriarhul le făcuse în tinerețe pe rând asupra tuturor
copiilor săi).
În această primă parte,
Justine pare să dea, fără nici o explicație, cu piciorul la tot
ce pare valoros în viața sa (soț, carieră), tocmai când parcă își găsise
drumul.
Partea a doua a filmului
(Claire, după numele sorei Justinei) are câteva răsturnări de situație, astfel încât tot
ceea ce era stabil devine brusc instabil. În esență, mesajul pare
să fie că planeta Melancolia distruge Pământul pentru că acesta
din urmă este un loc malefic, și pentru că viața pe Pământ
(singura planetă locuită, pare să știe Justine...) este malefică.
Pare un fel de pedeapsă divină pentru toate abuzurile făcute de
viețuitoare și de oameni (vezi diversele tare descrise în prima
parte a filmului), care trebuie cu toții distruși.
Interesantă
imaginea finală, în care Justine construiește „peștera”
despre care se tot vorbește în film, peșteră care arată ca un
schelet de wigwam (oare ce simbolizează asta?)...
Interesante și alte
imagini pe care nu mi le pot explica, spre exemplu, povestea de
dragoste dintre Justine și Melancolia (Justine iese noaptea din
casă, și se dezbracă, lăsându-se mângăiată de razele acestei
planete, care-i provoacă o plăcere intensă).
În finalul
filmului, von Trier evidențiază diferențele de comportament dintre
cele două surori. Justine primește cu seninătate (resemnare,
răceală?) pedeapsa divină, în timp ce Claire se zbate, încearcă
să-și scape copilul (automobilele cu care încearcă să fugă în
sat nu pornesc la cheie, la fel ca „Întâlnire de gradul
trei”...), plânge, are sentimente profund umane, dar ambele surori
(împreună cu copilul) sunt spulberate în același timp de impactul
Melancoliei cu Pământul.
Un element filmic
interesant este zbaterea continuă a aparatului de filmat. Nu știu
ce anume trebuie să semnifice căutarea intenționată a
neclarității, după care se revine la claritate – acesta este un
alt „mesaj” artistic (o cheie de citire?) rămas nedescifrat de
mine...
Muzica lui Wagner
(Tristan și Isolda), extrem de intensă.
Poate că muzica să
fie una din cheile citirii mesajului? Tema muzicii este poate a celei
mai mari povești de dragoste din istorie, în timp ce personajele
filmului par să nu reușească deloc să se iubească (sau dacă se iubesc, nu știu să-și transmită acest mesaj)...
Cred însă că trebuie să mai merg
cel puțin încă o dată la film, ca să pot începe să-l înțeleg.
"There's a tiny door in my office, Maxine. It's a portal and it takes you inside John Malkovich. You see the world through John Malkovich's eyes..."
RăspundețiȘtergerehttp://en.wikipedia.org/wiki/Lars_von_Trier#Filmography ...dupa aceasta alunecare in apele "oglinzii" von Lars, acum n-as viziona in mod intentionat filmele lui..am alta stare