Dar poate câștigă
la Anim'est.
Până la urmă însă
nu bilanțul competițiilor, fie ele Oscar sau Anim'est, contează, ci calitatea
filmului. Or acest film este cu adevărat autentic și valoros.
Mi-a plăcut enorm
felul cum este descrisă povestea de dragoste care se înfiripă între
singuraticul, taciturnul, copilărosul impiegat Aloïs, care vine la Praga din
îndepărtata localitate Bílý Potok atunci când își pierde locul de muncă, și ordonata și
grijulia văduvă Květa, care-și va părăsi oaza pe care și-a organizat-o în...
toaleta din Gara Centrală din Praga, locul ei de muncă, pentru a-l căuta pe
Aloïs, atunci când acesta pleacă înapoi fără să fi realizat nimic în capitală.
Nimic mai frumos decât zâmbetul delicat care înflorește pe
fața Květei atunci când
Aloïs, care n-a ajuns la întâlnire, se aștepta să-l certe, or ea zâmbește.
Minunat!
Filmul abordează însă și două alte mari teme, relativ incomode.
Prima se referă la pedepsele colective și abuzurile la care a fost
expusă comunitatea germană la sfârșitul celui de-Al Doilea Război Mondial
(execuții sumare, violuri, deportări în masă, confiscarea averilor - abuzuri despre
care se cunoaște în general prea puțin, și despre care se vorbește și mai
puțin). Printre secvențele memorabile din film care mă bântuie se regăsește cea
în care Wachek (tatăl), fost colaborator al naziștilor devenit peste noapte
membru al gărzilor revoluționare și comunist fanatic, îl împușcă pe la spate pe
fostul său prieten, Müller, tatăl Dorothei, atunci când etnicii germani erau
urcați în vagoane de vite pentru a fi deportați din Cehoslovacia, la sfârșitul
celui de-al Doilea Război Mondial. Sau cea în care Dorothe plânge, căzută la
pământ, cu hainele rupte, după ce a fost violată de Wachek. Sau viziunea pe care
o are în mod repetat Aloïs, mai întâi copil, apoi matur: Dorothe cu bebelușul
în brațe, plecând în Polonia, unde va trebui să se prostitueze pentru a-și crește
copilul, promițându-i lui Aloïs că va reveni. Impresionant!
A doua temă care
dă de gândit în film este cea a răzbunării.
Mutul (fiul
Dorothei și al lui Wachek tatăl) revine într-adevăr ca să-și răzbune mama și
bunicul. Îl va ucide cu lovituri brutale de topor pe Wachek tatăl, care își va primi
cu resemnare pedeapsa, deși scosese din buzunar un revolver Lüger cu care și-ar
fi putut ușor ucide fiul născut dintr-un viol.
Iar filmul mai
explorează cu succes și alte teme, cum ar fi lăcomia și fățărnicia (reprezentate prin Wachek fiul, fals prieten al lui Aloïs, precum și prin ofițerii sovietici cu care Wachek fiul face afaceri pe banii statului) sau
promiscuitatea (reprezentată printr-un fost pușcăriaș, o prostituată etc. din Gara Centală din Praga).
„Aloïs Nebel” este nu numai un film care încearcă să recupereze adevăruri
istorice incomode, și care tratează minunat subiecte general umane, ci și un
mare film de animație. Felicitări realizatorilor săi: desenatorul, compozitorul
și cântărețul Jaromír 99 (Svejdík), scenaristul Jaroslav Rudiš, și regizorul
Tomáš Luňák!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu