De reținut numele unui romancier
excepțional: Octavian Soviany. Am citit (aproape) pe nerăsuflate
volumul „Viața lui Kostas Venetis” (2010), și apoi cu interes egal „Arhivele de la Monte Negro” (2012).
Ambele romane, deși fundamental
diferite între ele, sunt foarte speciale, dezvăluind un autor
pasionat de istorie, și având exercițiul poeziei.
„Viața lui Kostas Venetis” este un
roman pseudo-istoric, în care Kostas Venetis, un vicios personaj
levantin („strâmb din naștere”), străbate capitalele imperiale
ale Europei începutului de secol al XIX-lea mânat precum o păpușă
de beizadea Mihalache („om crud și răzbunător”).
„Arhivele de la Monte Negro” este
un roman poetic, gândit pe mai multe planuri paralele,
întrepătrunse. În toate primează însă un fel de estetică a
urâtului.
În afara personajului Kostas Venetis
(o prezență puternică în primul roman, dar numai insinuată în
cel de-al doilea), precum și a Imperiului habsburgic, placa turnantă
a istoriei secolului al XIX-lea, punctul de legătură al celor două
romane este revoluția mondială, care ar urma să aducă pe Pământ
o pace de o mie de ani. În numele acesteia se comit cele mai
teribile atrocități...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu